ETICKÝ KODEX SPOLEČNOSTI SYNER, s.r.o.
1. Úvod
My, statutární zástupci a zaměstnanci společnosti SYNER, s.r.o. (dále jen Společnost),
vědomi si významu společenské odpovědnosti a postavení Společnosti, jako jednoho z
největších podnikatelských subjektů v České republice operujícího ve stavebnictví na českém
i zahraničním trhu, jsme rozhodnuti podporovat a vyžadovat všechny níže uvedené etické
postupy v obchodní i technické činnosti, nedopouštět se a ani netolerovat porušování
pravidel hospodářské soutěže, korupční chování a diskriminaci v jakékoliv formě.
Své rozhodnutí jsme vyjádřili v tomto Kodexu etického chování (dále jen „Kodex“) ve
společnosti SYNER, s.r.o. (dále jen Společnost), který stanoví soubor pravidel nad rámec
základních a závazných povinností, daných zákony a další legislativou.
Zaměstnanci a statutární zástupci Společnosti se dobrovolně zavázali pravidla dodržovat pro
dosažení vyšší úrovně podnikání a prestiže Společnosti.
Kodex obsahuje zásady vzájemného jednání Společnosti a ostatních společností s majetkovou
účastí SYNER Group a.s., mezi sebou a jednání Společnosti směrem k obchodním partnerům,
veřejnoprávním subjektům a jejich orgánům, vystupování vůči laické i odborné veřejnosti a
požadované zásady vzájemného chování zaměstnanců ve Společnosti.
2. Všeobecné zásady
-
Dbáme na odbornou pověst naší Společnosti s respektem ke všem nárokům morálky, etiky a
zákonných norem;
-
Své odborné dovednosti udržujeme na nejvyšší úrovni a sledujeme nejmodernější trendy
tak, abychom byli schopni nabídnout našim zákazníkům co možná nejvyšší kvalitu a
nejpokrokovější postupy s maximální úsporností vynakládaných prostředků a zároveň i
rozvíjet a udržovat ekonomicky příznivé podnikání;
-
Zdůrazňujeme, že naším posláním je budování dlouhodobých a vzájemně výhodných vztahů se
zákazníky, kterým se vždy snažíme nabídnout optimální řešení jejich potřeb;
-
K vlastní propagaci využíváme výhradně výsledků své vlastní činnosti;
-
Podporujeme pořádání regulérních soutěží nejen o veřejné, ale i soukromé zakázky a při
účasti v nich respektujeme rovné podmínky pro každého účastníka;
-
Dbáme toho, aby nebyly úmyslně nebo z nedbalosti poškozovány zájmy naší Společnosti ani
ostatních partnerů;
-
Neusilujeme o získání zakázky neetickými prostředky;
-
Velký důraz klademe na oblast bezpečnosti práce, naším cílem je vytvořit takové postupy
a opatření, která zajistí maximální ochranu zdraví při práci a pracovní bezpečnost nejen
našich zaměstnanců, ale i ostatních osob, které v rámci plnění svých úkolů přicházejí s
naší činností do kontaktu;
-
Striktně odmítáme jakoukoli aktivitu mající charakter korupce, úplatkářství či nekalé
hospodářské soutěže či aktivitu k těmto směřující;
-
Veškerá naše činnost je transparentní a vždy umožníme subjektům k tomu oprávněným
provést kontrolu našeho řídícího a finančního systému;
-
Má-li kterýkoliv zaměstnanec, obchodní partner nebo jakákoliv třetí osoba pochybnost o
tom, zda je konkrétní záležitost v souladu se zásadami etického chování Společnosti,
oznámí toto místně příslušnému vedoucímu pracoviště Společnosti;
3. Vztah k obchodním partnerům a zákazníkům
-
Orientujeme se na zákazníka, protože jsme přesvědčeni, že naše budoucnost závisí na tom,
jak budeme našim zákazníkům naslouchat a pomáhat jim, abychom přispěli k jejich úspěchu;
-
Nabízíme odborné znalosti a praktická řešení;
-
Nenabízíme vědomě objednateli dumpingovou cenu za stavební dílo nebo jiný nesplnitelný
závazný parametr (realizační lhůtu, garance), zejména ne s úmyslem přenést finanční
ztráty či sankce na své subdodavatele;
-
Neusilujeme o převzetí zakázky, kterou řádným způsobem získal jiný uchazeč, který nemá
problémy s jejím plněním;
-
Rozvíjíme mezi naší Společností a ostatními obchodními subjekty dobré obchodní vztahy s
cílem zajistit vedle technického a ekonomického rozvoje svých firem i korektní
dodavatelskoodběratelský systém;
-
Dodržujeme právo na obchodní tajemství svých obchodních partnerů;
-
Distancujeme se účelové kritiky jiného podnikatele, případně jeho konkrétní práce,
jejímž jediným, nebo hlavním účelem je získání zakázky;
-
Snažíme se v rámci svých možností a kompetencí, aby se zásady tohoto etického kodexu
staly zásadami i našich obchodních partnerů;
-
Dodržujeme vždy platné zákonné normy a totéž vyžadujeme od svých obchodních partnerů;
-
Zajišťujeme takový IT systém, který zabezpečuje kontrolní i bezpečnostní prvky
zajišťující maximální úroveň ochrany údajů našich zákazníků i obchodních partnerů;
-
Dbáme, aby naši zaměstnanci nevedli s obchodními partnery jednání porušující pravidla
hospodářské soutěže;
4. Vztahy Společnosti k zaměstnancům
-
Vyznáváme demokratické hodnoty, ochranu a dodržování lidských práv dle Listiny
základních práv a svobod;
-
Poskytujeme rovné příležitosti lidem bez ohledu na rasu, barvu pleti, pohlaví,
národnost, etnickou příslušnost, původ, mateřský jazyk, věk, rodinný stav, zdravotní
stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické či společenské
postavení;
-
Dbáme na dodržování veškerých zákonných norem určujících pracovní a mzdové podmínky
zaměstnanců a nepřipouštíme žádné porušování pracovních či lidských práv zaměstnanců;
-
Jednáme vždy v zájmu Společnosti a aktivně naplňujeme její strategii;
-
Rozvíjíme firemní kulturu, která podporuje iniciativu, odpovědnost a vynikající výkon;
-
Klademe důraz na týmovou spolupráci, korektní vztahy mezi zaměstnanci a osobní rozvoj
zaměstnanců;
-
Chceme se vždy aktivně zapojit do procesů a být součástí úspěšného týmu, dáváme našim
zaměstnancům možnost seberealizace;
-
Se zaměstnanci jednáme vždy čestně, poctivě a s úctou, dodržujeme naše sliby;
-
Vyznáváme zásady rovného přístupu k zaměstnancům, respektujeme jejich důstojnost,
soukromí a osobní práva;
-
Respektujeme individualitu každého jedince, vytváříme prostředí důvěry a otevřené
komunikace;
-
Trvale zvyšujeme profesní znalosti a schopnosti zaměstnanců v souladu s potřebami firmy;
-
Pěstujeme přesvědčení, že se vždy dá najít lepší a efektivnější řešení, nikdy se
nespokojíme se stereotypem;
-
Na našich pracovištích nestrpíme jakoukoliv diskriminaci či obtěžování;
-
Do vedoucích funkcí jsou vybíráni morálně vyspělí a trestně bezúhonní zaměstnanci;
-
Podporujeme teambuildingové akce pro vylepšení a upevnění vzájemných vztahů mezi
zaměstnanci;
-
Dbáme vždy na bezpečnost práce a zdravé pracovní prostředí a usilujeme o neustálé
zlepšování pracovních podmínek;
-
Uvědomujeme si, že spokojení, vysoce kvalifikovaní a motivovaní zaměstnanci jsou
základem našeho úspěchu;
-
Dbáme, aby naši zaměstnanci byli nestranní a objektivní k řešeným záležitostem a
odmítali nátlak, vliv, přání nebo žádosti, dary či výhody, které by mohly ohrozit jejich
nestrannost;
-
Důraz klademe na to, aby naši zaměstnanci dodržovali právní normy v oblasti opatření
proti legalizaci výnosů z trestné činnosti;
5. Vztahy zaměstnanců ke Společnosti
Zaměstnanci Společnosti:
-
Dodržují vždy platné zákonné normy, pokyny Pracovního řádu a dalších interních předpisů;
-
Chrání majetek Společnosti a nepoužívají jej v rozporu s rozsahem oprávnění, daným
předpisy a pokyny nebo souhlasem nadřízeného;
-
Dbají pravidel loajality ke svému zaměstnavateli, nezneužívají svého postavení,
znalostí, důvěrných informací, osobních kontaktů získaných při výkonu zaměstnání v
neprospěch Společnosti nebo ve svůj prospěch či prospěch třetích osob;
-
Jsou si vědomi své zodpovědnosti v rozsahu svého funkčního zařazení, vystupují jako
spolehlivý partner;
-
Dávají přednost své profesionální odpovědnosti před soukromými zájmy;
-
Vykonávají svou práci čestně, slušně, svědomitě, objektivně, bez zbytečných průtahů,
korektně, zodpovědně, vstřícně, s náležitou péčí, racionálně, ve spolupráci s ostatními
zaměstnanci, smysluplně, iniciativně s ohledem na přijaté cíle a plány svého
zaměstnavatele;
-
Zachovávají princip mlčenlivosti, dbají na ochranu používaných a zpracovávaných
informací v jakékoliv formě v rámci Společnosti tak, aby nemohly být zneužity v cizí
prospěch;
-
Svěřují informace v jakékoliv formě jen určeným osobám dle jejich oprávnění pro danou
činnost a způsobem k tomu určeným;
-
Reprezentují firmu navenek jejími úspěchy;
-
Vystupují na veřejnosti tak, aby nebylo poškozeno dobré jméno Společnosti nevhodnými
aktivitami, chováním a jednáním;
-
Vyvarují se při své práci střetu zájmů, popř. o případném střetu zájmů, který by mohl
nastat, bez zbytečného prodlení uvědomí svého nadřízeného;
-
Zaměstnanci nesmí svého postavení využít a vyžadovat či podněcovat získání jakýchkoliv
finančních, věcných, nebo jinak penězi ocenitelných výhod od kohokoliv, především od
zákazníků, dodavatelů nebo jiných partnerů společnosti a od konkurentů. Rovněž nesmí
svého postavení využít a obdobné výhody nabízet nebo poskytovat;
-
Zaměstnanec je oprávněn přijmout dar (penězi ocenitelné výhody, zejména věci, účasti na
zábavné nebo kulturní akci, pohoštění atd.), pokud jeho poskytnutí není podmíněno
protislužbou a není v rozporu s dobrými mravy, zákonem, kodexy společnosti nebo etickými
normami. Odhadní hodnota daru je stanovena maximálně do výše 3.000 Kč. V případě přijetí
daru ve vyšší odhadní hodnotě je zaměstnanec povinen podat písemné oznámení o přijetí
nadlimitního daru svému přímému nadřízenému. Nadlimitním darem se rozumí i Dar, jehož
hodnotu zaměstnanec není schopen odhadnout. Za dar se nepovažuje a zaměstnanec je vždy
povinen odmítnout dar nebo výhodu ve formě hotovosti, cenného papíru (například dárkové
certifikáty a jiné kupóny, směnky, šeky, peněžní poukázky), nebo jiné nástroje užívané
ve finančním styku (hotovostní ekvivalent) a dále také půjčku nebo úvěr. V případě
odmítnutí daru podá zaměstnanec svému nadřízenému bez zbytečného odkladu zprávu o
odmítnutí daru, ve které uvede údaje o dárci, o jaký dar se jedná, odhadní hodnotu s
odůvodněním odhadu a datum odmítnutí Daru nebo hotovosti. Přímý nadřízený informaci
zaměstnance vyhodnotí a případně navrhne přijetí opatření;
-
Zjistí-li zaměstnanci podezřelé okolnosti ukazující, že existuje možnost vzniku
finanční, obchodní, technické, bezpečnostní, morální nebo společenské újmy Společnosti,
popř. újmy na životním prostředí, je povinen obrátit se na svého nadřízeného;
-
Striktně jednají tak, aby se nedopustili jednání majícího charakter korupce,
úplatkářství, nekalé hospodářské soutěže či jiných deliktů, bez ohledu na to, zda takové
jednání může vyústit v (neoprávněný) prospěch Společnosti či nikoli; v případě, že by k
takovému jednání byli nabádáni svými nadřízeným, toto odmítnou a bezodkladně oznámí
nejvyššímu vedení Společnosti;
6. Společenská odpovědnost
-
V rámci společenské odpovědnosti podporujeme neziskové a vzdělávací aktivity v
regionech, kde působíme;
-
Společnost se podílí na organizaci sociálních projektů a humanitárních akcí;
-
V případě mimořádných událostí (živelné pohromy apod.) jsou organizovány výpomoci
postiženým osobám a oblastem;
-
Je věnována pozornost kvalitě života seniorů a dětem bez řádné rodiny;
7. Životní prostředí
-
Vše, co děláme, děláme s ohledem na životní prostředí;
-
Jsme ekologicky odpovědná Společnost, pro kterou je trvale udržitelný rozvoj důležitou
součástí podnikání;
-
Minimalizujeme negativní dopad činností Společnosti na životní prostředí;
-
Předcházíme vzniku ekologických nehod a havárií;
-
Podporujeme zavádění a užívání ekologicky šetrnějších výrobků, procesů a technologií;
-
Společnost jedná v souladu se zavedeným systémem pro řízení ochrany životního prostředí
certifikovaného podle ISO 14001, který je pravidelně auditován nezávislou organizací;
-
Společnost zapojuje všechny své zaměstnance a obchodní partnery do odpovědného řízení
ochrany životního prostředí s důrazem na dobrou komunikaci a zavádění efektivních
technických řešení a opatření;
8. Porušení Kodexu
-
Případné prohřešky vůči zásadám Kodexu řeší Etická komise, složená z personálního
manažera,
provozního manažera a právníka. Etická komise má právo podniknout patřičné disciplinární
kroky k ochraně zájmů Společnosti. V souladu s platnými právními předpisy budou
disciplinární opatření vedena proti osobám zodpovědným za jeho porušení. Etická komise,
zastoupená personálním manažerem Společnosti, shromažďuje návrhy na aktualizaci Kodexu,
s
nimiž seznámí vedení společnosti. Po schválení změn vedením Společnosti zajistí
personální
manažer vydání aktualizovaného Kodexu.
9. Zrušená interní dokumentace
-
Vydáním tohoto dokumentu se ruší: ON A5 z3;
9. Závěrečná ustanovení
-
Ustanovení dříve vydaných interních předpisů, pokud jsou v rozporu s touto normou,
pozbývají platnosti dnem nabytí účinnosti této normy;
11. Rozsah platnosti
-
Pravidla, postupy a odpovědnosti zaměstnanců uvedené v tomto dokumentu platí v celém
rozsahu činnosti společnosti SYNER, s. r.o. Tento kodex byl schválen rozhodnutím porady
vedení společnosti SYNER, s.r.o. a může být měněn pouze novým rozhodnutím vedení
společnosti.