ETICKÝ KODEX SPOLEČNOSTI SYNER, s.r.o.

1. Úvod

My, statutární zástupci a zaměstnanci společnosti SYNER, s.r.o. (dále jen Společnost), vědomi si významu společenské odpovědnosti a postavení Společnosti, jako jednoho z největších podnikatelských subjektů v České republice operujícího ve stavebnictví na českém i zahraničním trhu, jsme rozhodnuti podporovat a vyžadovat všechny níže uvedené etické postupy v obchodní i technické činnosti, nedopouštět se a ani netolerovat porušování pravidel hospodářské soutěže, korupční chování a diskriminaci v jakékoliv formě. Své rozhodnutí jsme vyjádřili v tomto Kodexu etického chování (dále jen „Kodex“) ve společnosti SYNER, s.r.o. (dále jen Společnost), který stanoví soubor pravidel nad rámec základních a závazných povinností, daných zákony a další legislativou. Zaměstnanci a statutární zástupci Společnosti se dobrovolně zavázali pravidla dodržovat pro dosažení vyšší úrovně podnikání a prestiže Společnosti. Kodex obsahuje zásady vzájemného jednání Společnosti a ostatních společností s majetkovou účastí S group holding, a.s., mezi sebou a jednání Společnosti směrem k obchodním partnerům, veřejnoprávním subjektům a jejich orgánům, vystupování vůči laické i odborné veřejnosti a požadované zásady vzájemného chování zaměstnanců ve Společnosti.

2. Všeobecné zásady

  • Dbáme na odbornou pověst naší Společnosti s respektem ke všem nárokům morálky, etiky a zákonných norem;
  • Své odborné dovednosti udržujeme na nejvyšší úrovni a sledujeme nejmodernější trendy tak, abychom byli schopni nabídnout našim zákazníkům co možná nejvyšší kvalitu a nejpokrokovější postupy s maximální úsporností vynakládaných prostředků a zároveň i rozvíjet a udržovat ekonomicky příznivé podnikání;
  • Zdůrazňujeme, že naším posláním je budování dlouhodobých a vzájemně výhodných vztahů se zákazníky, kterým se vždy snažíme nabídnout optimální řešení jejich potřeb;
  • K vlastní propagaci využíváme výhradně výsledků své vlastní činnosti;
  • Podporujeme pořádání regulérních soutěží nejen o veřejné, ale i soukromé zakázky a při účasti v nich respektujeme rovné podmínky pro každého účastníka;
  • Dbáme toho, aby nebyly úmyslně nebo z nedbalosti poškozovány zájmy naší Společnosti ani ostatních partnerů;
  • Neusilujeme o získání zakázky neetickými prostředky;
  • Velký důraz klademe na oblast bezpečnosti práce, naším cílem je vytvořit takové postupy a opatření, která zajistí maximální ochranu zdraví při práci a pracovní bezpečnost nejen našich zaměstnanců, ale i ostatních osob, které v rámci plnění svých úkolů přicházejí s naší činností do kontaktu;
  • Striktně odmítáme jakoukoli aktivitu mající charakter korupce, úplatkářství či nekalé hospodářské soutěže či aktivitu k těmto směřující;
  • Veškerá naše činnost je transparentní a vždy umožníme subjektům k tomu oprávněným provést kontrolu našeho řídícího a finančního systému;
  • Má-li kterýkoliv zaměstnanec, obchodní partner nebo jakákoliv třetí osoba pochybnost o tom, zda je konkrétní záležitost v souladu se zásadami etického chování Společnosti, oznámí toto místně příslušnému vedoucímu pracoviště Společnosti;

3. Vztah k obchodním partnerům a zákazníkům

  • Orientujeme se na zákazníka, protože jsme přesvědčeni, že naše budoucnost závisí na tom, jak budeme našim zákazníkům naslouchat a pomáhat jim, abychom přispěli k jejich úspěchu;
  • Nabízíme odborné znalosti a praktická řešení;
  • Nenabízíme vědomě objednateli dumpingovou cenu za stavební dílo nebo jiný nesplnitelný závazný parametr (realizační lhůtu, garance), zejména ne s úmyslem přenést finanční ztráty či sankce na své subdodavatele;
  • Neusilujeme o převzetí zakázky, kterou řádným způsobem získal jiný uchazeč, který nemá problémy s jejím plněním;
  • Rozvíjíme mezi naší Společností a ostatními obchodními subjekty dobré obchodní vztahy s cílem zajistit vedle technického a ekonomického rozvoje svých firem i korektní dodavatelsko-odběratelský systém;
  • Dodržujeme právo na obchodní tajemství svých obchodních partnerů;
  • Distancujeme se účelové kritiky jiného podnikatele, případně jeho konkrétní práce, jejímž jediným, nebo hlavním účelem je získání zakázky;
  • Snažíme se v rámci svých možností a kompetencí, aby se zásady tohoto etického kodexu staly zásadami i našich obchodních partnerů;
  • Dodržujeme vždy platné zákonné normy a totéž vyžadujeme od svých obchodních partnerů;
  • Zajišťujeme takový IT systém, který zabezpečuje kontrolní i bezpečnostní prvky zajišťující maximální úroveň ochrany údajů našich zákazníků i obchodních partnerů;
  • Dbáme, aby naši zaměstnanci nevedli s obchodními partnery jednání porušující pravidla hospodářské soutěže;

4. Vztahy Společnosti k zaměstnancům

  • Vyznáváme demokratické hodnoty, ochranu a dodržování lidských práv dle Listiny základních práv a svobod;
  • Poskytujeme rovné příležitosti lidem bez ohledu na rasu, barvu pleti, pohlaví, národnost, etnickou příslušnost, původ, mateřský jazyk, věk, rodinný stav, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické či společenské postavení;
  • Dbáme na dodržování veškerých zákonných norem určujících pracovní a mzdové podmínky zaměstnanců a nepřipouštíme žádné porušování pracovních či lidských práv zaměstnanců;
  • Jednáme vždy v zájmu Společnosti a aktivně naplňujeme její strategii;
  • Rozvíjíme firemní kulturu, která podporuje iniciativu, odpovědnost a vynikající výkon;
  • Klademe důraz na týmovou spolupráci, korektní vztahy mezi zaměstnanci a osobní rozvoj zaměstnanců;
  • Chceme se vždy aktivně zapojit do procesů a být součástí úspěšného týmu, dáváme našim zaměstnancům možnost seberealizace;
  • Se zaměstnanci jednáme vždy čestně, poctivě a s úctou, dodržujeme naše sliby;
  • Vyznáváme zásady rovného přístupu k zaměstnancům, respektujeme jejich důstojnost, soukromí a osobní práva,
  • Respektujeme individualitu každého jedince, vytváříme prostředí důvěry a otevřené komunikace;
  • Trvale zvyšujeme profesní znalosti a schopnosti zaměstnanců v souladu s potřebami firmy;
  • Pěstujeme přesvědčení, že se vždy dá najít lepší a efektivnější řešení, nikdy se nespokojíme se stereotypem;
  • Na našich pracovištích nestrpíme jakoukoliv diskriminaci či obtěžování;
  • Do vedoucích funkcí jsou vybíráni morálně vyspělí a trestně bezúhonní zaměstnanci;
  • Podporujeme teambuildingové akce pro vylepšení a upevnění vzájemných vztahů mezi zaměstnanci;
  • Dbáme vždy na bezpečnost práce a zdravé pracovní prostředí a usilujeme o neustálé zlepšování pracovních podmínek;
  • Uvědomujeme si, že spokojení, vysoce kvalifikovaní a motivovaní zaměstnanci jsou základem našeho úspěchu;
  • Dbáme, aby naši zaměstnanci byli nestranní a objektivní k řešeným záležitostem a odmítali nátlak, vliv, přání nebo žádosti, dary či výhody, které by mohly ohrozit jejich nestrannost;
  • Důraz klademe na to, aby naši zaměstnanci dodržovali právní normy v oblasti opatření proti legalizaci výnosů z trestné činnosti;

5. Vztahy zaměstnanců ke Společnosti

Zaměstnanci Společnosti:

  • Dodržují vždy platné zákonné normy, pokyny Pracovního řádu a dalších interních předpisů;
  • Chrání majetek Společnosti a nepoužívají jej v rozporu s rozsahem oprávnění, daným předpisy a pokyny nebo souhlasem nadřízeného;
  • Dbají pravidel loajality ke svému zaměstnavateli, nezneužívají svého postavení, znalostí, důvěrných informací, osobních kontaktů získaných při výkonu zaměstnání v neprospěch Společnosti nebo ve svůj prospěch či prospěch třetích osob;
  • Jsou si vědomi své zodpovědnosti v rozsahu svého funkčního zařazení, vystupují jako spolehlivý partner;
  • Dávají přednost své profesionální odpovědnosti před soukromými zájmy;
  • Vykonávají svou práci čestně, slušně, svědomitě, objektivně, bez zbytečných průtahů, korektně, zodpovědně, vstřícně, s náležitou péčí, racionálně, ve spolupráci s ostatními zaměstnanci, smysluplně, iniciativně s ohledem na přijaté cíle a plány svého zaměstnavatele;
  • Zachovávají princip mlčenlivosti, dbají na ochranu používaných a zpracovávaných informací v jakékoliv formě v rámci Společnosti tak, aby nemohly být zneužity v cizí prospěch;
  • Svěřují informace v jakékoliv formě jen určeným osobám dle jejich oprávnění pro danou činnost a způsobem k tomu určeným;
  • Reprezentují firmu navenek jejími úspěchy;
  • Vystupují na veřejnosti tak, aby nebylo poškozeno dobré jméno Společnosti nevhodnými aktivitami, chováním a jednáním;
  • Vyvarují se při své práci střetu zájmů, popř. o případném střetu zájmů, který by mohl nastat, bez zbytečného prodlení uvědomí svého nadřízeného;
  • Zjistí-li zaměstnanci podezřelé okolnosti ukazující, že existuje možnost vzniku finanční, obchodní, technické, bezpečnostní, morální nebo společenské újmy Společnosti, popř. újmy na životním prostředí, je povinen obrátit se na svého nadřízeného;
  • Striktně jednají tak, aby se nedopustili jednání majícího charakter korupce, úplatkářství, nekalé hospodářské soutěže či jiných deliktů, bez ohledu na to, zda takové jednání může vyústit v (neoprávněný) prospěch Společnosti či nikoli; v případě, že by k takovému jednání byli nabádáni svými nadřízeným, toto odmítnou a bezodkladně oznámí nejvyššímu vedení Společnosti;

6. Společenská odpovědnost

  • V rámci společenské odpovědnosti podporujeme neziskové a vzdělávací aktivity v regionech, kde působíme;
  • Společnost se podílí na organizaci sociálních projektů a humanitárních akcí;
  • V případě mimořádných událostí (živelné pohromy apod.) jsou organizovány výpomoci postiženým osobám a oblastem;
  • Je věnována pozornost kvalitě života seniorů a dětem bez řádné rodiny;

7. Životní prostředí

  • Vše, co děláme, děláme s ohledem na životní prostředí;
  • Jsme ekologicky odpovědná Společnost, pro kterou je trvale udržitelný rozvoj důležitou součástí podnikání;
  • Minimalizujeme negativní dopad činností Společnosti na životní prostředí;
  • Předcházíme vzniku ekologických nehod a havárií;
  • Podporujeme zavádění a užívání ekologicky šetrnějších výrobků, procesů a technologií;
  • Společnost jedná v souladu se zavedeným systémem pro řízení ochrany životního prostředí certifikovaného podle ISO 14001, který je pravidelně auditován nezávislou organizací;
  • Společnost zapojuje všechny své zaměstnance a obchodní partnery do odpovědného řízení ochrany životního prostředí s důrazem na dobrou komunikaci a zavádění efektivních technických řešení a opatření;

8. Porušení Kodexu

Případné prohřešky vůči zásadám Kodexu řeší Etická komise, složená z personálního manažera, provozního manažera a právníka. Etická komise má právo podniknout patřičné disciplinární kroky k ochraně zájmů Společnosti. V souladu s platnými právními předpisy budou disciplinární opatření vedena proti osobám zodpovědným za jeho porušení. Etická komise, zastoupená personálním manažerem Společnosti, shromažďuje návrhy na aktualizaci Kodexu, s nimiž seznámí vedení společnosti. Po schválení změn vedením Společnosti zajistí personální manažer vydání aktualizovaného Kodexu.

9. Zrušená interní dokumentace

Vydáním tohoto dokumentu se ruší: ON A5 z1

10. Závěrečná ustanovení

Ustanovení dříve vydaných interních předpisů, pokud jsou v rozporu s touto normou, pozbývají platnosti dnem nabytí účinnosti této normy.

11. Rozsah platnosti

Pravidla, postupy a odpovědnosti zaměstnanců uvedené v tomto dokumentu platí v celém rozsahu činnosti společnosti SYNER, s. r.o. Tento kodex byl schválen rozhodnutím porady vedení společnosti SYNER, s.r.o. a může být měněn pouze novým rozhodnutím vedení společnosti