11.3. 2022     Praha

PARKOVÁ ČTVRŤ STARTUJE PROMĚNU Nákladového nádraží Žižkov

Developerská společnost Central Group zahájila výstavbu nové rezidenční čtvrti v severní části lokality bývalého Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3. Jde o jeden z největších projektů, který v území žižkovského brownfieldu v příštích letech vyroste. V projektu Parková čtvrť vybuduje developer na 13 hektarech dohromady 2 500 bytů s obchody a restauracemi v parteru domů, mateřskou školu a 1,5hektarový park s promenádou. Celkové investiční náklady firma aktuálně vyčíslila na 20 miliard korun. V celém širším rozvojovém území najde v budoucnu bydlení přes 17 000 lidí.

Central Group není jediný, kdo má v nádražním brownfi eldu své záměry. Kromě něj zde chystají své velké developerské projekty také společnosti Sekyra Group, Penta Real Estate, Finep, Trei Real Estate a Geosan Development. Jediný Central Group zatím díky vynětí části území ze stavební uzávěry získal stavební povolení pro prvních osm stovek bytů.

Výstavba odstartovala letos v únoru městským blokem u Basilejského náměstí. V úvodní etapě vznikne celkem 390 bytů. Jako generálního dodavatele této etapy vybral developer konsorcium stavebních firem Syner a Imos. První byty dal do prodeje už loni v květnu. Dokončeny mají být v polovině roku 2024. Výstavba všech sedmi bloků Parkové čtvrti by mohla být hotova do deseti let. Autorem urbanistické a architektonické koncepce Parkové čtvrti je ateliér Jakub Cigler Architekti. Developer přizval ke spolupráci celkem devět architektonických studií. Kromě návrhů ateliérů Jakuba Ciglera a vlastních architektů Central Group dala jednotlivým domům podobu také studia A.D.N.S. architekti, Šafer Hájek architekti, Chybik+Kristof Architects & Urban Designers, Loxia, Bogle Architects, Aulík Fišer architekti a CMC architects. Většina budov v Parkové čtvrti má čítat šest podlaží, jako lokální dominanty se objeví 12patrové věže.

Pozemky budoucí Parkové čtvrti koupil Central Group od původního developera irského Discovery Group v roce 2016, a to i s vydaným územním rozhodnutím pro obchodně-administrativní komplex, hotel a dva bytové domy. Městská část Praha 3 však měla vůči původnímu projektu výhrady. Central Group coby rezidenční developer záměr přepracoval právě ve prospěch bydlení. „Nový rezidenční projekt Parkové čtvrti je výrazně menší a menší je také jeho dopravní zátěž oproti tehdy schválenému komerčnímu projektu,“ zdůrazňuje majitel Central Group Dušan Kunovský.

Další velké investory v lokalitě bývalého nákladového nádraží, kterými jsou hlavně Sekyra Group a Penta Real Estate, zatím brzdí stavební uzávěra a probíhající změna územního plánu. Celkem má na třiceti hektarech bývalého nádraží vyrůst zhruba sedm a půl tisíce bytů. Tři tisícovky jich v jižní části plánuje Sekyra Group, na pět set pak Penta, která rozvíjí území mezi ulicemi Malešická a K Červenému dvoru. Byty plánuje také firma Geosan Development, jíž patří sousední starší kancelářské centrum Nagano Park.

Do infrastruktury půjde 1,5 miliardy korun

„Existuje dohoda investorů v širším území, která už byla projednávána podle nové metodiky kontribucí. Nyní začínáme tuto obchodní a technickou dohodu formulovat do smlouvy,“ uvedl výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle. Metodiku výpočtu kontribucí, podle níž budou developeři přispívat v lokalitách, kde staví, na infrastrukturu a občanskou vybavenost, schválilo letos v lednu pražské zastupitelstvo. Magistrát spočítal, že z příspěvků od developerů plánujících výstavbu na území Nákladového nádraží Žižkov získá v příštích letech více než 1,5 miliardy korun. „Na Žižkově z těchto příspěvků vznikne pět nebo šest školek, základní školy, nové parky a tramvajová trať,“ vyjmenovává náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček. Společně s městskou částí Praha 3 nyní hlavní město chystá architektonickou soutěž pro nový školský kampus a také krajinářskou soutěž, z níž vzejde podoba budoucího parku a nového centrálního náměstí čtvrti.

Městská část Praha 3 si už dříve nechala zpracovat demografickou studii zohledňující chystané developerské projekty, z níž vyplynulo, že budou potřeba dvě nové základní školy. „Jedna velká základní škola by měla vzniknout za budovou nákladového nádraží, druhá pravděpodobně menší škola v oblasti Vackova v ulici Habrová,“ upřesnil místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš. V tuto chvíli podle něho pokračuje diskuze nad smlouvami o spolupráci s jednotlivými developery. „Zcela jistě chceme řešit nejen oblast školství, ale i sportu a zdravotnictví. V budově nákladového nádraží bychom rádi, aby vznikla také poliklinika. Dále chceme, aby v parterech domů vznikaly možnosti pro otevření ordinací lékařů včetně pediatrů,“ pokračoval Dobeš. Dalším požadavkem je v lokalitě umístit dům pro seniory, potažmo dům s pečovatelskou službou s kapacitou nejméně sta míst. Skupina Sekyra Group jedná s hlavním městem o využití funkcionalistické nádražní budovy, která stojí v její části území. „Celkově bychom měli v oblasti bývalého Nákladového nádraží Žižkov spolu s dalšími developery postavit zhruba 7 500 nových bytů. Svůj domov zde tedy v budoucnu najde až 17 000 lidí, pro které je nezbytné v nové čtvrti vybudovat zázemí. Postavit bude třeba mezi jiným nové školy, z nichž jedna najde moderní prostory v novostavbě navazující na severní křídlo památkově chráněné industriální nádražní budovy. Ta bude ve spolupráci s hlavním městem revitalizována na společenské a kulturní centrum, které bude i srdcem našeho developmentu. Předpokládáme, že polovinu z celkem 60 000 m2 využitelné plochy budovy zaujmou veřejné funkce, jako je Národní filmový archiv s klubovým kinem, zdravotnictví, soukromé školství apod. Jižní křídlo bude rozšířeno o sportovní halu,“ uvedl Leoš Anderle, výkonný ředitel Sekyra Group. Mezi oběma křídly budovy vznikne rozlehlé centrální náměstí, které dnes Žižkovu chybí, kolem něhož bude soustředěna hlavní občanská vybavenost. Jasné základní obrysy už má chystaný rezidenční projekt společnosti Penta Real Estate. Investor před třemi lety uspořádal spolu s Českou komorou architektů mezinárodní architektonickou soutěž, ve které zvítězil společný návrh nizozemského studia Benthem Crouwel Architects a pražského ateliéru RA15. Stejně jako Sekyra Group nebo Finep ve východní části území i Penta čeká na změnu územního plánu.

Jak připomíná místostarosta Pavel Dobeš, nová výstavba v této části Prahy 3 se týká až 70hektarového území. Jen Central Group zde připravuje tři velké rezidenční projekty. Kromě Parkové čtvrti je to také Centrum Nového Žižkova na místě bývalého Telecomu na křižovatce ulic Olšanská a Jana Želivského a zcela nově i bytový komplex v brownfieldu na Jarově s tisícovkou bytů. Centrum Nového Žižkova navrhnul ateliér AI Design mezinárodně uznávané architektky Evy Jiřičné a Petra Vágnera. Původní záměr tří rezidenčních věží 80–100 metrů vysokých, který fi rma představila před dvěma lety, počítal s tím, že zde vyrostou luxusní byty asi za šest miliard korun. Kvůli výškové hladině, vůči níž měly výhrady UNESCO i hlavní město, však investor musel projekt přepracovat. V současnosti developer v lokalitě slibuje projekt dostupného nájemního a studentského bydlení, jehož autorem bude opět ateliér AI Design. Součástí každého ze tří projektů má být mateřská škola, jíž převede developer po dokončení na město. „Celkem činí náš příspěvek 651 milionů korun,“ uvedla Central Group. Předností projektů v celé této části Žižkova je docházková vzdálenost ke stanici metra Želivského. V budoucnu se pak počítá se zcela novou tramvajovou tratí, která povede od ulice Jana Želivského podél severního křídla funkcionalistické nádražní budovy a dále bude sledovat původní trasu železnice až ke smyčce Habrová. Město prověřuje i možnost prodloužení tramvajové trati až k ulici Českobrodská. Zvýšené dopravní zatížení spojené s výstavbou nové čtvrti by měla kromě tramvaje odlehčit také plánovaná Jarovská třída. Ta povede od ulice Malešická a tramvajové smyčky Habrová k Českobrodské a na rozdíl od dříve plánované radiály bude skutečným městským bulvárem se stromy a s jedním pruhem pro auta v každém směru. Modernizace čeká také ulice Malešická, K Červenému dvoru, U Nákladového nádraží a Olšanská.

Zdroj: BUILDING WORLD